Sokan úgy akarnak nagyot dobni, amikor a honlapjuk tervezéséről és lefejlesztéséről van szó, hogy mindenáron különbözni akarnak másoktól. Ez önmagában logikus döntés is, hiszen fontos, hogy a weboldalunk egyedi és könnyen beazonosítható legyen, de a nagy igyekezetben gyakran elveszik a lényeg – a funkcionalitás és a felhasználói élmény (User Experience, UX) tervezés.
Egy jó szakember persze megpróbálja lebeszélni az ügyfelet a fiaskóról, de ez nem mindig sikerül, a végeredmény pedig jó eséllyel kaotikus lesz.
Itt azonban szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a grafika, a design nagyon szubjektív. Valakinek tetszik egy festmény vagy kép, valakinek nem tetszik. Ehhez hasonlóan a webdesign is igen szubjektív, még ha digitális grafikai tervezésről is van szó. A megrendelő a legtöbb esetben a saját elképzelését szeretné viszontlátni a kész grafikában, de azt sokszor elfelejtik, hogy nem ők az elsődleges célközönség. A webdesignnak a vásárlóknak, látogatóknak kell, hogy tetszen elsősorban - legyen szó akár az online ergonómiáról, a tipográfiáról vagy a honlap színéről. Ezért szükséges megtalálni azt a megoldást, ami mind a megrendelőnek, mind a közönség igényeinek megfelel.
E mellett azt is szeretném kihangsúlyozni, hogy egy szép grafika még nem teszi jóvá, használhatóvá az oldalunkat. Megfelelően optimalizált tartalommal is el kell látni az oldalt.
Sőt, hogy még tovább menjek a jó tartalom sem feltétlenül elegendő a sikerhez. Talán az egyik legfontosabb része az oldalnak a jó használhatóság, a felhasználóbarát honlapszerkezet. Ha a látogatónk nem találja meg az oldalon amit keresett nagyon gyorsan otthagyja. Innentől kezdve mindegy milyen szép, milyen jókat írunk elvesztettük a látogatónkat.
Ezzel nem arra szeretnék célozni, hogy az elég, hogy könnyen használható legyen az oldal, különös tekintettel a felhasználói felületre (User Interface, UI). A konklúzió inkább az legyen, hogy a három témakör egymást erősíti, egymás nélkül egyik sem elegendő.
A jó tervezéssel azonban még korántsem ér véget a folyamat, hiszen életre is kell kelteni a designer által megálmodott terveket. A jó programozóra ugyan annyira szükségünk van mint a jó grafikusra. Az ő észrevételeit is figyelembe kell vennünk már a tervezési fázisban. A keresőmarketing specialistát se hagyjuk ki a tervezésből, mert ő fogja tudni megmondani, hogy a tervezett oldalstruktúra támogatja e a jobb találati eredményeket, megfelel e a szerkezetünk a keresőmarketing követelményeinek.
A hozzáértők tudják, hogy a webdesign nem pusztán önmagáért van. Ez az a köntös, amibe a honlapunkat és annak különböző funkcióit bújtatjuk – színek, formák összessége, amik ideális esetben pontosan illeszkednek az általunk végzett tevékenységhez, és a cégünk stílusához is. A landoló oldalaknál optimalizálásánál is tartsuk szem előtt: a felhasználó fejével gondolkodjunk! Jó azonban, ha tudjuk, hogy vannak dolgok, amiken semmiképpen nem érdemes változtatnunk. Az évek alatt a felhasználók ezeket a felépítéseket szokták meg – a keresődobozt például senki nem fogja a lap alján keresni, ezért bármennyire is egyediek akarunk lenni, ne tegyük oda, hacsak nem tudjunk megfelelő indokot rá. Ennek az indoknak pedig nam grafikai megfontolásúnak kell lennie, hanem a felhasználói élmény növelésére irányulónak illik lennie.
A konklúzió? Csupán annyi, hogy különbözni is csak „ésszel” érdemes! Különbözzünk abban, hogy alaposak és megfontoltak vagyunk mind az oldal tervezésénél, mind a fejlesztésénél vagy a látogatói viselkedést elemző webanalitika elindításánál. Mi, az SRG-nél abban a kreatív munkában hiszünk, amihez mind a két agyféltekére szükség van: a racionális bal gondoskodik a technikai háttérről, míg az emocionális jobb a kreativitásért felel, a kettő együttműködéséből pedig egy jól használható, ugyanakkor tetszetős weblap születik - akár a saját tartalomkezelő rendszerünk segítségével.