Mi az a microsite, és miért kellene használnod?

Ha hatékony online marketinget akarsz, nem hagyatkozhatsz egyetlen eszközre. Egyszerre több szálon kell futtatnod kampányaidat, például a keresőmarketinget – ami persze gond, hiszen több erőforrást is kíván meg ezek fenntartása. Most bemutatunk egy eszközt, ami tudást és alapos munkát igényel ugyan, de sokkal egyszerűbben használható, mint sok más eszköz, mégis remek eredményeket hoz majd kampányaid számára.

Az egyszerű definíció szerint – idézzük a Webopediát – a microsite egy olyan aloldal, amely a fő weboldaltól különböző URL-el rendelkezik, és valami olyanról nyújt bővebb információt vagy olyasmit promotál, amivel magán a weboldalon találkozhatunk. Ha konkrétan az online marketingben vizsgáljuk a microsite-okat, akkor ezek általában landing page-ként, érkezőoldalként működnek, termékpromócióval és rendelési/feliratkozási lehetőségekkel, bár természetesen más hasznuk is lehet.

Egy ilyen oldal rengeteg előnnyel bír, ezeket mindjárt fel is soroljuk. De először tudatosítsuk…


A microsite elsődleges céljai

A 3 fő cél a következő: informálás, edukálás, elkötelezés.

Ezek azok az oldalak, ahol elmondhatod az igazat és csakis az igazat egy adott termékedről, szolgáltatásról, kampányról, kezdeményezésről, cégről és így tovább. Ahol elmondhatod, miért jó ez a célközönségednek, hogyan hajt nekik hasznot, miért teszi jobbá életüket. Ahol, ha jól sikerült a webfejlesztés, ráveheted őket arra, hogy feliratkozzanak a hírleveledre, regisztráljanak oldaladra vagy éppen vásároljanak tőled.

A Content Marketing Institute legfrissebb B2B trendeket és benchmarkokat vizsgáló jelentéséből kiderül, hogy egy átlagos marketinges 13 tartalommarketinges eszközt használ, mikrosite-okat egészen pontosan 47 százalékuk.

A microsite hatékonyabb egy kampány üzenetének megismertetésében, mint a videók vagy a hagyományos reklámok – a Dynamic Logic adatai például 2010-ben még azt mutatták, hogy hatékonyabbak, mint a videók vagy a hagyományos Display kampányok. Persze a videós tartalmak szerepe és ereje jócskán megnőtt azóta. Jól mutatja azonban a kutatás, hogy már fél évtizede is milyen rendkívüli potenciál rejlett bennük.

Ezt a potenciált érdemes kiaknáznod, de először még ki kell térnünk arra, hogy mikor nem ehhez az eszközhöz kell nyúlnod.


Mikor ne csinálj microsite-ot?

Vannak esetek, amikor kifejezetten ártalmas lehet a törekvéseidre, kiemelten a keresőoptimalizálásra, ha ebben a megoldásban keresed a választ.

Ha egy olyan keresőkifejezésre szeretnél ráerősíteni, amelyért már központi oldaladdal is küzdesz – ne tedd. A Google szemében egy microsite teljesen különálló weboldalnak számít (hiszen különálló domainen érhető el).

Tehát az alapoktól kell felépítened a SEO-t, érdemes keresőoptimalizálási elemzést végezned - erőfeszítéseid nem korábbi munkádat gyarapítják majd. Ha erre törekednél, akkor inkább a fő weboldaladon dolgozz jobban. Egy microsite valamilyen specifikus termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére, saját márka szerepeltetésére sokkal alkalmasabb.

Kifejezetten ártalmas lehet az is, hogy ha a microsite olyan tartalmakat is magában foglal, melyek megegyeznek weboldalad vagy webáruházad tartalmával. A Google nem szereti a duplikálást, ha egyező tartalmakat találnak, általában valamelyiket ki fogják hagyni a találatok közül. Tehát bármilyen jól szerepelt is az adott tartalom a weboldaladon, a microsite mindenképpen egyedi tartalmat igényel majd.

Összefoglalva mindezt: a SEO-ban egész egyszerűen nem vághatod le a kanyarokat. A tartalom optimalizálás tehát itt is fontos! A Google algoritmus-frissítései az elmúlt években gyakorlatilag lehetetlenné tették a manipulálást, cselezést. Ha eredményeket akarsz, azért minden esetben keményen meg kell dolgoznod, és nem másolhatod le egyszerűen saját magadat, hacsak nem a stratégiát.


Ne használd ragtapaszként sem

Van egy weboldalad, amely már öreg, nem felel meg a reszponzív webdesignnak, összességében teljes felújításra szorul? Csábító lehet, hogy egy microsite segítségével úgymond ragtapaszos megoldást alkalmazz – mindjárt kitérünk annak részleteire, pontosan miért -, ezt azonban javasolt elkerülnöd. Még ha komolyabb erőforrásokat emésztene is fel a központi oldalad renoválása, kezdd azzal.

Az egyik nyilvánvaló indok, hogy mint már kifejtettük, a SEO szempontjából nem trükközhetsz. Régi oldaladon sokkal több releváns tartalom fog szerepelni, a domain régebbi, így erősebb is – jó eséllyel továbbra is ez fog az adott találati listákon előre kerülni.

Emellett a konzisztencia is sérül. A felhasználók szeretik azt, ha egységes élményt kapnak – ha például egy hírlevél és a landing oldal, amelyre a benne található link mutat, hasonló webdesignnal bír. Milyen üzenetet közvetít az, ha egy profi kinézetű microsite elolvasását követően az információéhes user rákeres a cégedre, nevedre, és a régi, romos, teljesen elütő weboldaladra bukkan?

Ez könnyen eltántoríthat bármilyen érdeklődőt. Egyszerűen árt a brandnek. Ennyit erről, most pedig elmondjuk, hogy miért lesz szükséged microsite-okra, ha komolyan gondolod az online marketinget.


Pro: a microsite elvitathatatlan nagyszerűsége

Rendben, most már tudod, hogy mikor nem szabad ehhez a megoldáshoz fordulnod – most elmondjuk azt is, hogy más esetekben miért érdemes. Azért, mert…

  • Remekül célozhatóak
    Minden egyes buyer personára külön microsite-ot csinálhatsz, minden termékedet külön oldalakon mutathatod be. Mindegyikre külön futtathatsz keresőmarketing kampányt. Ez már SEO szempontból is előnyös, és az adott terméket is könnyebben eladhatod. Ha csak egyetlen témára fókuszálsz, ha konkrét, értékes és hasznos információkat adsz át, és nem tereled el semmi mással a felhasználó figyelmét, sokkal könnyebben konverzióra bírhatod.  Egy esettanulmány szerint a microsite-ok alkalmazása a personákra célzással együtt a kattintási arányban 200 százalékos, a közösségi megosztásokban 170 százalékos növekedést eredményez.
  • Adatok, adatok, adatok
    Egy weboldal adatait kielemezni igen komplex folyamattá válhat – vizsgálnod kell, melyik oldalra hány látogató érkezett, az adott oldalakon mennyi időt töltöttek és mit kedveltek a legjobban, mely elemek váltak be, hányan kattintottak át más oldalakra, hányan és hol, mennyi idő vagy megtekintett oldal után konvertáltak... Természetesen mérd az eredményeket Google Analytics-szal! Nem véletlenül épülnek erre szakmák.
    Egy microsite egyszerű. Egyetlen oldalad van, így csakis arra kell figyelned, hogy azon belül mi működik és mi nem. Lényegében nem kell a különféle megoldásukat tágabb kontextusban vizsgálnod. Ha egy call-to-action nem működik, akkor ez nem azért lesz, mert valami elterelte a felhasználó figyelmét "út közben", hanem mert egyszerűen nem ideális a megoldás, amelyet alkalmazol. Ha pedig valami nem működik jól, ha valamint változtatnál, abba sem törik bele a bicskád, ugyanis…
  • Könnyedén elkészíthetőek és módosíthatóak
    Egy microsite esetében nincsen szükség arra, hogy honlapszerkezeten törd a fejedet, hogy olyan megoldásokat keress, amelyek egy komplex weboldalon sem eredményeznek hibákat. Rendszerint kisebb méretű statikus HTML oldalak ezek – ami nem gond, hiszen eleve a tartalomra fókuszálnak, nem kell csiricsáré dizájnnal kábítani a felhasználót. Tehát ha előrukkolsz egy termékkel, pár napon belül már egy remekül felépített microsite állhat a rendelkezésedre, ami segíteni fog neked abban, hogy megismertesd azt az érdeklődőkkel.
    Szükség esetén frissíteni, átalakítani is nagyon gyorsan lehet őket. Nem működik egy CTA-gomb? Nem gond, egyetlen helyen kell csak lecserélned. Megcserélnél egyes elemeket, változtatnál a színvilágon? Gond egy szál se, hiszen nem aloldalak tucatjain (akár százain) kell a változtatásokat elvégezni.
  • Kiélheted a kreativitásodat
    Persze nem muszáj megmaradnod a faék-egyszerűségnél. Sőt, adott esetben akár olyan megoldásokat is kipróbálhatsz, amelyek a weboldaladon nem működnének, nem illenének oda. Legyen szép az ergonómia! Azzal együtt, hogy fenntartod az egységes dizájnt, interaktív, figyelemfelkeltő megoldásokat is alkalmazhatsz, ha a téma ezt megengedi vagy megkívánja.



Hol hibázhatod el?

Egészen pontosan ott, hogy azt gondolod, ha ennyire egyszerű, nem kell erőfeszítéseket tenni azért, hogy jó is legyen. És persze ott, ha webanalitikával nem méred az eredményeket!

Rengeteget írtunk már arról, mennyit számít egyszerűen már az is, hogy egy gombot hová helyezel vagy milyen színt adsz neki. Esettanulmányok bizonyítják, hogy a microsite felépítésében ezek ugyanolyan fontosak. Sőt, ha lehet, még fontosabbak, hiszen itt csak egy esélyed van. Nem irányíthatod át a tartalommal a leadként érkezett felhasználót, hogy majd egy másik oldalon sikeresen konvertáljon. Nincs másik oldal. Azon az egyen kell elérned mindent, ezért könyörtelen A/B tesztelésre lesz szükséged. Az oldal könnyen módosítható, és ezt ki is kell használnod, amíg tökéletesre nem csiszolod.

Kialakításához figyelembe kell venned mindazt a tudást, amit az online marketingesek az elmúlt években a webdesign, a UX tervezés (felhasználói élmény) és hasonlók konverzióra tett hatásáról felhalmoztak, különben lehet, hogy csak a töredékét produkálod majd az elérhető eredményeknek.

Ha maradtak volna megválaszolatlan kérdéseid, ne habozz írni nekünk. Remekül értünk a microsite-ok készítéséhez és szívesen segítünk a neked ideális megoldás megalkotásában!

0 hozzászólás
Összes mutatása

További olvasásra ajánljuk