Cikksorozatunk előző részében elkezdtük boncolgatni, mitől sikeres egy webshop. Beszéltünk a jó felhasználói élményről, a webanalitika beállításáról, az akadálymentes honlapszerkezetről. Külön bekezdést szántunk a kategorizálás fontosságának és a szűrők használatának - mindig a vásárló fejével gondolkodjunk, és tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy könnyen találja meg a keresett árut.
Most a termékleírás fontosságáról, a jó fotó hasznáról és a megrendelési csatorna kialakításáról lesz szó. Utóbbi kritikus pont az ergonomikus fejlesztésben: a körülményes fizetési lépések, az áttekinthetetlen megrendelési folyamat még akkor is eltántoríthatja az ügyfelet, ha már a vásárlás mellett döntött, és berakott 1-2 árut a kosarába.
Mivel egy webshopban a termékeket a vevő nem tudja a kezébe fogni, alaposan megnézni, forgatni, esetleg ki is próbálni, ezért egyetlen dologra támaszkodhat csupán - természetesen a webáruház kinézetének első benyomása után - mégpedig arra, hogy részletes, mindenre kiterjedő termékleírást kap róla. A jól megírt és jól optimalizált tartalom hiányában ugyanis még a legegyszerűbb árucikket, tárgyat is csak vonakodva veszi meg, mert visszaküldheti ugyan, ha nem lesz megfelelő, de az csak további kényelmetlenséget okoz neki.
Egy jó termékleírás nem adja el ugyan az árut, de jelentősen megkönnyíti a vásárlók döntését, akik így nagyobb bizalommal rendelnek tőlünk. Még egy táska esetén is fontos, hogy mekkorák a méretei, egy műszaki cikknél pedig a fogyasztástól kezdve a garancia mértékééig mindent írjunk le részletesen!
Az ember vizuális lény, és bár tény, hogy a fantáziája is nagy, de elképzelni egy árucikket mégsem ugyanaz, mint látni. A jó minőségű fotók és szépen megválasztott tipográfia bizalmat ébresztenek nem csak a termék, de a webshop iránt is – ebből következik, hogy egy életlen, kis méretű kép nem kecsegtet túl sok jóval. Aki ilyet tesz föl a honlapjára, maga is igénytelennek tűnik, márpedig olyantól nem szívesen veszünk semmit, aki nem ad magára, és a portáljára sem.
Az is lényeges, hogy az adott képet ki lehessen nagyítani, mert így az apró részletek is jól megfigyelhetőek lesznek rajta - és ha már a nagyításnál tartunk, ne felejtsük a reszponzív webdesign jelentőségét sem! Ha pedig lehetőség van rá, akkor több oldalról is készítsünk felvételeket az árucikkről, hiszen így még vonzóbbá tehetjük a célközönségünk számára.
A webáruház fejlesztés egyik legkritikusabb pontját hagytuk utoljára. Amikor az interneten vásárolunk, akkor az egyszerűség és a gyorsaság szintén lényeges szempontok. Ha nem így lenne, akkor elmennénk egy plázába, ahol fél napot korzóznánk, nézelődnénk, és ott vennénk meg a kiszemelt terméket. Éppen ezért csöppet sem mindegy, hogy az az idő, amit a megrendelésre kell szánnunk, milyen hosszú. Mérjük Google Analytics webanalitikával, hogy a megrendelési folyamat mely lépéseit hagyják ott legtöbben a felhasználók.
Egy túl bonyolult megrendelőlap, egy körülményes fizetési rendszer szintén nagy visszatartó erő lehet, és elijesztheti az ügyfeleket, vagy éppen a konkurensekhez terelheti őket. Hogy ezt elkerüljük, igyekezzünk minél szimplábbá és átláthatóvá tenni a folyamatot, a kosár kezelése legyen pofonegyszerű, ha pedig mégis adódna valami gond, akkor biztosítsunk segítséget – akár online vevőszolgálattal is – a vevőinknek.