Gyakran előfordul, hogy ellátogatunk egy webáruházba, ám ahelyett, hogy vennénk valamit, csupán tanácstalanul klikkelgetünk, mert nem egyértelmű, hogy mi is a teendőnk nekünk, vásárlóknak, és mert a termékek kategorizálása, elhelyezése is hagy némi kívánnivalót maga után. Rossz minőségű fotók, az oldalak logikátlan felépítése, website ergonómiai gondok, a vásárlás túl bonyolult menete – ezek mind-mind olyan hibák, amiket sokszor és sokan követnek el.
A vásárlók eltévednek a rossz felhasználói felületen (UI, User Interface), és Te csak kapkodod a fejed, hogy a webanalitikai eredményeid miért olyan lesújtóak. Azonkívül, hogy meglehetősen amatőr színben tűnsz föl a potenciális ügyfeleid előtt, ennél sokkal többet is veszíthetsz, ha nem az ő fejükkel gondolkodsz; azt, hogy nem vesznek nálad semmit, sőt, még tovább is adják a rossz tapasztalataikat az ismerőseik körében, ami további súlyos csapás lehet az üzletednek.
Ez a tanács első olvasatra talán túl általánosnak tűnik, pedig hidd el, megéri figyelmet fordítanod a legapróbb, olykor jelentéktelennek tűnő részletre is. Biztosan Te is számtalan webáruházban böngésztél már, és millió impulzus ért, mint vásárlót. Ideje hát ezeket összegyűjtened – mindenhonnan a legjobb megoldást, és azokról a dolgokról is készíthetsz egy listát, amik különösen zavartak egy-egy netes áruháznál.
Ha elkészült ez az összesítés, akkor te magad is látni fogod, hogy milyen irányban érdemes elmozdulnod, amikor nekifogsz a webshopod és az akadálymentes honlapszerkezet tervezésének.
Figyeld, mik azok a funkciók, amiket értékelnek a vevők, és mik azok, amik kifejezetten idegesítik, bosszantják őket.
Ha ez megvan, akkor jó esélyed lesz arra, hogy olyan portált hozz létre, ahol szívesen időznek a látogatók, ahol elbűvöli őket szép webdesign, ahol örömmel válogatnak a számtalan termék között, mert azt érzik, hogy ők vannak a középpontban, hogy róluk szól a történet. Ellenkező esetben sajnos hamar elpártolnak majd tőled, és olyan oldalt keresnek maguknak, ahol meg is kapjuk azt, amit szeretnének, amire vágynak.
Evidensnek kellene lennie, a webshopok tulajdonosai sok esetben mégsem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy a vevők a lehető legkönnyebben megtalálják a kedvükre való árucikkeket. A sikeres webáruház fejlesztés során a különféle szűrők alkalmazásával, valamint a megfelelő kategorizálással tudjuk a legegyszerűbben elérni, hiszen ekkor az érdeklődők alig pár kattintással eljuthatnak a kívánt termékig. Ha így járunk el, és több paraméter alapján soroljuk be az általunk forgalmazott portékát, akkor nagyobb eséllyel nyújtunk jobb felhasználói élményt (UX, User Experience) és tartjuk az oldalunkon a potenciális ügyfeleket.
Nincs ugyanis annál bosszantóbb, mint amikor konkrétan keresünk valamit, de hiába klikkelgetünk ide-oda, sehogy sem találjuk az adott terméket, mert még véletlenül sem ott van, ahol mi gondoljuk. Vagy ahol szerintünk ésszerű lenne, hogy legyen. Mivel nem vagyunk időmilliomosok, idővel feladjuk a kutakodást, és továbbállunk egy másik honlapra, remélve, hogy ott nagyobb szerencsénk lesz majd. Kialakíthatunk keresődobozt is a portálunkon - ez utóbbinak a használata azonban csak akkor vezet eredményre, ha pontosan ismerjük a termék paramétereit (gyártó, típusszám stb.).
Ha jól kategorizálunk, akkor nem kell az áru specifikációit ismernie a vevőnek – elég, ha rákattint a megfelelő csoportra, azon belül pedig egy alcsoportra, és voilà, máris mehet a kosárba a kiszemelt termék! A jó kategorizálás a keresőmarketing kampányokat is segíti, hiszen a megfelelően kategorizált landoló oldalak az alapkövei az értékesítést támogató aktivitásnak.
Megkönnyíti a döntést, ha szűrőket is használunk, hiszen ezzel a vásárlók valóban leszűkíthetik azt a termékkört, amit meg akarnak nézni – cipők esetében a színtől a méretig, a lábbeli típusától a sarok méretéig kínálhatunk választást. Sőt, az is fontos szempont, hogy ezen szűrők elhelyezése logikus legyen az oldalon, továbbá, hogy jól látható helyre kerüljenek. Ráadásul, ha egy tartalomkezelő rendszer részeként használt webshop modullal dolgozol, még könnyebb dolgod lesz.
Nem egy olyan portállal találkozhatunk, ahol a szűrők egy része az oldalsávban, míg egy további csoportja a lap tetején van. Ezzel csak az a probléma, hogy egyrészt könnyen elkerülheti a vásárlók figyelmét, másrészt pedig bonyolultabbá is teszi a beállításokat, hiszen le-föl kell görgetnünk ahhoz, hogy kiválasszuk a kívánt paramétereket.
Bár a szűrök rendkívül hasznosak, mégis érdemes csínján bánni velük, mert egy ponton túl már inkább zavaróak, mint praktikusak. A látogatói statisztikát figyeld a Google Analyticsszel, így észre veheted, melyek a kritikus pontok!
Nem kell minden lényegtelen dolgot kiemelnünk, de amivel megtesszük, az legyen egyértelmű – ha például szín szerint választhatunk – maradjunk a cipőknél! –, akkor fölösleges a szürke ötven árnyalatát kereshetővé tennünk, miközben a piros lábbeliket nem listáztathatjuk ki. A helyesen előkészített adatbázis kezelés nagy segítségünkre lehet!
Gyakori hiba továbbá az is, hogy a többszörös szűrők esetében a működés nem zökkenőmentes – amint beállítjuk az egyiket, mondjuk a gyártót, elveszítünk egy másik lehetőséget, például azt, hogy a lábbeli típusára is rákeressünk. Így a végén újra csak egy választást hagyunk a vásárlóknak, méghozzá azt, hogy átpártoljanak egy másik, hasonló profilú oldalra.
A cikk folytatását is olvasd el >>
Ha webáruházat indítanál, ám a felmerülő kérdések egyre csak szaporodnak, akkor fordulj hozzánk bátran segítségért telefonon, e-mailben vagy az ajánlatkérő-űrlapon!