Egy webáruház elindítása ma már olyan feladat, melybe bárki belevághat. Ha pontosan tudjuk, hogy egy webshopot milyen céllal, milyen célközönség számára szeretnénk felépíteni, abban az esetben a költségek is hatékonyan optimalizálhatók, és nem feltétlenül kell túlságosan mélyre nyúlnunk a pénztárcánkban.
A kezdő e-kereskedők közül azonban sokan tanácstalanok, és nem feltétlenül tudják, melyik lenne vállalkozásuk számára az ideális megoldás: egy bérelhető felület, egy egyszerűen kezelhető CMS-alapú áruház, vagy épp egy teljesen egyedi, saját igényeink szerint fejlesztett webshop?
Most megmutatjuk a lehetőségek közti, lényeges különbségeket, és azt, hogy melyik alternatíva lehet a legjobb számodra, ha szeretnéd elindítani saját e-kereskedelmi felületedet!
A bérelhető webshop-felületeket sokan a XXI. század egyik csodájának tartják. Használatukhoz nincs szükség fejlesztői ismeretekre, egyszerűen kezelhetők, és a lehető legolcsóbb megoldásnak számítanak a piacon. Bárki használhatja őket, és segítségükkel akár néhány óra alatt beléphetünk az e-kereskedelmi piacra. Ez remekül hangzik, azonban természetesen a megoldásnak megvannak a maga árnyoldalai is.
Ezek a platformok sajnos nagyon kevés teret engednek a fantáziának. Mind személyre szabhatóság, mind pedig funkcionalitás terén korlátok közé szorítják a felhasználót, egyéni lehetőségekkel pedig általában akkor sem tudjuk bővíteni őket, ha azt a fejlődésnek és bővülésnek indult üzletünk különleges okokból megkívánná. Ráadásul nemcsak a saját megoldásokkal, de a harmadik féltől származó üzleti szoftverekkel is nehezen integrálhatók.
Éppen ezért a bérelhető felületek leginkább az olyan, induló cégek és kisvállalkozások számára jelentenek jó megoldást, akiknek szeretnék, ha a lehető legkevesebb pénzt kellene kiadniuk egy működő e-kereskedelmi felületért.
Mivel azonban ezek a platformok a személyre szabhatóság, a kezelhetőség és sokszor már a termékek feltöltése terén is erősen korlátok közé szorítják a felhasználókat. Így egy, már bejáratott brand, vagy épp felfutóban lévő márka számára nem igazán ajánlott a használatuk.
Napjainkban rendkívül népszerűek a különböző tartalomkezelő rendszerek és nyílt forráskódú webshop motorral működő online áruházak, és nem véletlenül. Ennek legfőbb oka, hogy ez az alternatíva szinte korlátlan teret nyújt a kreativitás számára, mégis egyszerűbben és jóval olcsóbban kivitelezhető, mint egy teljesen egyedi fejlesztésű rendszer.
Az olyan megoldások, mint a Wordpress alapú WooCommerce rendkívül felhasználóbarát lehetőséget jelentenek az egyedi webshop létrehozására, és szinte gyerekjáttékká teszik a tartalom feltöltését és kezelését, azok számára is, akik sosem foglalkoztak fejlesztéssel. Az olyan rendszerekben pedig, mint a Magento még nagyobb lehetőségek rejlenek, hiszen számos egyedi fejlesztés megvalósítását teszik lehetővé.
Érdemes persze megemlíteni, hogy a nyílt forráskódú rendszerek az egyedi megoldásokhoz képest biztonsági szempontból érzékenyebbek, hiszen rengetegen használják őket. Ez azt jelenti, hogy a hackerek számára is egyszerűbb célpontot jelentenek. Azonban, ha megfelelő energiát fektetünk a védelmükbe és a tökéletes munka érdekében egy tapasztalt fejlesztővel is együtt dolgozunk, egész biztos, hogy nem kell aggódnunk a kibertámadások miatt.
Az egyedi fejlesztésű webáruházak legnagyobb előnye, hogy semmilyen szempontból nem szorítanak korlátok közé, és biztonsági szempontból is a maximumot nyújtják. Jóval drágábbak azonban, mint a nyílt forráskódú megoldással fejlesztett felületek, és kezelésük, karbantartásuk is komplikáltabb feladat lehet. Ebbe az irányba akkor érdemes elmozdulni, ha a forgalomnövekedés vagy a különleges tartalom és forma megkívánja az olyan, egyedi megoldásokat, melyeket máshogy nem lehetne megvalósítani.
Tény és való, hogy ez a legexkluzívabb alternatíva, amit egy webshop felület létrehozása során választhatunk, azonban általában olyan befektetést jelent, melyet csak a nagyobb cégek engedhetnek meg maguknak. Az ő számukra azonban mindent biztosít, amit csak egy e-kereskedelmi platformtól az ember elvárhat.