A kulcsszó az a fogalom, ami a legtöbbeknek azonnal beugrik, ha keresőoptimalizálásról beszélünk. Nem véletlenül, hiszen a megfelelő kulcsszó használat a SEO egyik legfontosabb alapköve. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a kulcsszavazás során nem kizárólag a mennyiség, de a minőség is számít.
Ha túl kevés kulcsszót használunk, az a baj, ha túl sokat, akkor az a baj. De mi a helyes arány, ami a látogatók számára sem zavaró és a Google keresőjének is ideális? Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan határozható meg az ideális kulcsszó sűrűség!
A kulcsszó sűrűség egy olyan arányszám, amely meghatározza azt, hogy weboldalunk egy adott lapján egy kiválasztott kulcsszó az összes más szóhoz képest milyen arányban szerepel. Ez sokak számára bagatell dolognak tűnhet, azonban keresőoptimalizálási szempontból rendkívül fontos. A releváns kulcsszavak megfelelő sűrűségben történő használata ugyanis hozzásegít minket ahhoz, hogy a Google algoritmusa a találati lista élén jelenítse meg weboldalunkat.
Általános tévhit tehát, hogy ha egy adott kulcsszó gyakrabban szerepel egy szövegben, az nagyobb eséllyel teljesít jobban. A keresőmotorok algoritmusai ugyanis egyre komplexebb módszerek alapján igyekeznek kiszűrni a kulcsszavak halmozásával kattintásokra vadászó, csaló weboldalakat.
A kulcsszavak halmozása ezen felül azért sem előnyös, mert gyakorlatilag élvezhetetlenné teszik az adott tartalmat. Éppen ezért, ha a Google algoritmusa nem szűrné ki, nagy valószínűséggel a felhasználók akkor sem olvasnák el, ami azt jelenti, hogy az adott kulcsszavak túlzottan sűrű használatát mindenféleképp érdemes elkerülni.
Az ideális kulcsszó sűrűséget nem egyszerű feladat meghatározni. Több dologtól is függ ugyanis, többek közt az adott tartalom hosszától, nyelvezetétől és témájától. A SEO szakemberek azonban azt tarják ideálisnak, ha a tartalom szempontjából releváns kifejezések 1-3 % közötti arányban szerepelnek a szövegben.
Ezt persze első ránézésre nehéz meghatározni, azonban sok olyan eszköz akad, ami segít meghatározni az ideális kulcsszó sűrűséget. A WordPress alapú oldalak esetében például sok olyan SEO kiegészítőt telepíthetünk, melyek bizonyos arány felett figyelmeztetnek minket arra, hogy a keresőmotorok kulcsszóhalmozás miatt hátrányban részesíthetik az adott kontentet.
Fontos azonban tudni, hogy ezek a számok minden esetben iránymutatásként szolgálnak. Nem kell tehát úgy tekinteni rájuk, mint kőbe vésett szabályra. A jó helyezés szempontjából a legfontosabb minden esetben az, hogy a tartalom könnyen emészthető, jól olvasható és informatív legyen. Ha értéket kínálunk a látogatók számára, akkor az az ideális kulcsszó sűrűséget minimálisan túlléphetjük vagy épp alul is teljesíthetjük
A legtöbb SEO szoftver látszólag teljeskörű megoldást kínál a keresőoptimalizálásra, és az esetek többségében jól is teljesít, azonban mégsem tökéletesen. Ennek legfőbb oka, hogy a magyar nyelv rendkívül változatos, így egy adott kulcsszó esetében a szinonimákat, ragozott alakot, illetve az egybe- és különírt formát is érdemes figyelembe venni. A Google algoritmusa egyre inkább képes erre, azonban az egyszerűbb SEO programok még nem feltétlenül.
Éppen ezért a keresőoptimalizálásban rejlő lehetőségek maximális kiaknázása érdekében érdemes olyan SEO szakemberrel együtt dolgoznunk, aki képes meghatározni a weboldalunk számára fontos kulcsszavakat, és megfelelő módon, megfelelő sűrűségben alkalmazni azokat. Ezen felül pedig mindig képben van az aktuális trendekkel, melyek a SEO világában sok esetben egyik napról a másikra változhatnak.