Minden weboldalnál aranyszabály, hogy maximum 23 másodperc alatt töltődjön be, akármilyen felületről nézed is – ma már azonban, a nagy sebességű internetkapcsolatok világában ez nem különösebben nagy kihívás egyetlen oldalnak sem. Eljött tehát a HD dizájn ideje.
Különösebben fondorlatosabb dologra nem kell itt gondolni, lényegében arról van szó, hogy HD felbontású képeket és videókat használunk fel a dizájn felépítéséhez.
Furcsa lehet, hogy egyből a fotókhoz fordulunk, és mindjárt a weboldal egyik meghatározó elemét nekik szenteljük – hiszen napjainkban a webdizájnerek igyekeznek minél egyszerűbb oldalakat létrehozni, olyanokat, ahol a látogató figyelme akadálytalanul irányítható, ahol a tudatalatti befolyásolásra, a megfelelő benyomás megtételére kiszámított lehetőség adódik.
Ennek a benyomásnak azonban igen nagy részét maga a hangulat adja – és akármilyen jól választunk meg egy színsémát, bizonyos esetekben az nem lesz képes visszaadni azt a hangulatot, azt a tudatállapotot, amelyben a látogatót tudni szeretnénk.
Egy nagyon egyszerű példa: képzeljük el, hogy egy utazási iroda érkezőoldalait készítjük el. A legtöbb hasonló oldalon nem látunk mást, mint kis felbontású képeket, azokon is a rosszul fényképezett tucatszállodákat, és mellette rengeteg szöveget, amelytől egyáltalán nem kapunk kedvet az utazáshoz.
A látogatónak azt kell éreznie, hogy ott akar lenni, ahová utaztatni akarjuk. Hogy ebben a pillanatban is legszívesebben ott töltené idejét.
Fel kell tennünk tehát a kérdést: miért utazik oda bárki, ahová ezt az utazást szervezzük? Azért, hogy a homokos tengerparton feküdjön és koktélokat szürcsöljön, távol a világtól? Mi sem egyszerűbb: nem kell egy egész galériányi képpel indítanunk, csak egyetlen jól megválasztott, nagy felbontású tűéles fotóval.
Mire kell ilyenkor figyelnünk? A színekre például: a fehér homokra, a kék égboltra és még kékebb vízre. Hogy a napsütést szinte érezze az arcán, még ha a monitor előtt ül is.
A kép tartalmára – mivel nagy felbontásról van szó - olyat kell választanunk, ahol még a jobb alsó sarok egyetlen milliméterében sem fedezhet fel egy partra vetett delfint vagy hasonlót.
Hogy a kép egységet alkosson a szöveggel vagy éppen a videós tartalommal: hogy egymást támogatva adják át az élményt. Ha végtelen tengerpartokról beszélünk, kanyarodjon a háttérben a végtelenbe az a tengerpart.
De előre szaladtunk – térjünk vissza egy kicsit az alapokhoz.
A HD fotókat a dizájnban ma rendkívül egyszerűen alkalmazzák az úttörők: akkora háttérként használják őket a hajtás felett puritán egyszerűségű weboldalakhoz, hogy elfoglalják az egész képernyőt. Hogy magukba rántják a felhasználót.
A látásnak nyilvánvalóan óriási hatása van arra, hogy milyennek érzékeljük a magunk körüli világot és a benne található dolgokat. Egy szín, egyetlen kis momentum már megváltoztathatja a kontextust, és az egész adott jelenséghez kapcsolódó érzelmi sémát.
Az emberi agy rendkívül egyszerűen átverhető, befolyásolható. Kutatók bizonyították már azt például, hogy ha valamit szépnek látunk, akkor azt is feltételezzük róla egyben, hogy jól működik.
Nem véletlen, hogy az Apple a termékfejlesztés során legalább akkora hangsúlyt fektet az ezredmilliméter pontosan kidolgozott dizájnra, mint eszközei hardverére. Rengetegen egyszerűen azért veszik meg a túlárazott, de futurisztikus, letisztult és gyönyörűen kinéző eszközöket, amelyek sokszor egyáltalán nem is erősebbek, jobbak valójában teljesítményben a konkurens terméknél, mert szépnek látják azokat.
Persze a kampányokban más gondolati folyamatok is belépnek, ennyi nem elegendő a meggyőzéshez: ki kell tréni arra, milyen érzés lesz majd, ha a vásárló a kezébe fogja az okostelefont, hogy milyennek látják majd mások, ha végre nem a kiöregedett laptopja, hanem egy gyönyörű Mac képernyője mögött ül a kávézóban.
De a tudat alatti folyamatok az első élménynél kezdődnek: amikor a termékre ránézünk.
Sőt: amikor a boltba belépünk. A példánál maradva: jártál már Apple termékeket árusító boltban? Ugyanaz a világos, letisztult, minimalista stílus, modern életérzés fogad, ami a termékeikből is árad.
Állíts a fókuszba egy elképesztően látványos képet! Igen, ezzel elvonod a figyelmet minden másról – de ha az atmoszféra megteremtése a szándékod, akkor éppen ez az, amit tenned kell. Egy erőteljes kép erőteljes érzelmi választ is vált ki, a kérdés csak az, hogy milyen érzelmet. Nem elég az, ha te magad ránézel a képre, tesztközönséggel (mondjuk kollégákkal, partnerekkel) is teszteld, akik először látják.
A képet magát is alakíthatod úgy, hogy egyes pontokra irányítsd a figyelmet – mióta az Instagram meghódította az Y-generációt, mindenki érti már, mi az a filter, mi a blur, és van legalábbis egy halvány elképzelése arról, hogyan alakíthatja át képek fókuszát és így hangulatát, mondandóját.
Használhatsz slidert is, változó hátteret. A korábbi példánál maradva például egy konkrét utazást vagy éppen valamilyen portfóliót bemutató weblapnál előny lehet, ha nem csak egyetlen fő vizuális elemmel dolgozol.
A HD videó kényes téma: még mindig sokan félnek az alkalmazásától, hiszen hatalmas méretekkel kell dolgozni – és nem csak a dimenziókról beszélünk.
Ha viszont olyan célközönséget célzol, amely egészen biztosan díjazza majd ezt, és biztos vagy benne, hogy a videó használata nem lassítja majd az oldalt a használhatatlanságig, bátran alkalmazd.
Előnye, hogy a mozgás által még jobban hathatsz a befogadó félre, még intenzívebb élményben részesítheted, és a történetmesélésre, az elköteleződés növelésére is több esélyed kínálkozik. Az ilyen videókat olyan formában is beépítheted a weboldalba, hogy háttérként szolgáljanak, és a mozgókép ne növelje a betöltési időt a 3 másodperces aranyhatár fölé – ez már a technikai megoldásokért felelősek dolga, de a HTML5 képességeivel ma már különösebb problémák nélkül megoldható.
Figyelj a hosszra! Nem egy YouTube-ra feltöltött videóról beszélünk, így nem nyújthatod el azt percekre – a történetmesélést 10-30 másodpercbe érdemes sűrítened, hogy a látogató figyelme ne kalandozzon el.
Soha ne játssz le automatikusan hangot! A kilencvenes években volt divat utoljára, hogy egy oldalra érkezve automatikusan elindul a mozgóképpel együtt a hang is. Manapság csak a magukra a figyelmet elkeseredetten felhívni próbáló reklámpopupok használják.
A minőségre mindig figyelj, véletlenül se játssz le olyasmit, ami pixeles, ami alacsonyabb felbontású, mint a téged látogató közönség által használt legnagyobb felbontással bíró eszköz. Ezzel együtt pedig ásd bele magad az analitikába: vannak olyan eszközök, amelyek a HD videót nem képesek megfelelően renderelni, érdemes tudnod, hogy ezek közönséged mekkora hányadát adják.
Ha videót nem akarsz használni, de valamilyen meggyőző vizuális eszközt igen, akkor animációkat is beépíthetsz háttérként. Ezeknél fontos, hogy használj élénk színeket, amelyek egyben konzisztensek is a weboldalad megjelenésével: az animáció ne üssön el élesen az összképtől.
Magyarázásra, figyelemirányításra vagy éppen történetmesélésre egyaránt remekül használhatod az animációkat, elkészítésük viszont sokszor problémásabb lehet, mint a videóké és fotóké.
Amit javaslunk, hogy soha ne tegyél: ne használj stock vizuális megoldásokat. Ha csak teheted, készíts mindig sajátot: saját fotókat és videókat, még ha ez azt is jelenti, hogy ki kell fizetned a szakembert, aki ezt megteszi.
A vizuális elemeknek be kell épülniük a stratégiádba, úgy kell a weboldalt gazdagítaniuk, hogy előremozdítják azt, amit véghez akarsz vinni a közönségeddel. Ezt tartsd hát észben, és ha kell, kontrolláld a folyamat minden elemét.
Összegzésként csak annyit mondanánk: a HD megoldásoktól ma már nem kell félned, a technológia a kezed alá dolgozik, de éppen ezért te sem alkalmazhatsz terv és befektetés nélküli félmegoldásokat.