Legyen szó webshopról, tájékoztató jellegű honlapról vagy akár csak egy személyes blogról, egy dolog mindegyikben megegyezik: egy honlap csak akkor lehet igazán sikeres, ha konkrét célközönséghez szól. A célközönség meghatározása során azonban sokan megérzésekre és feltételezésekre hagyatkoznak, ami általában nem vezet kielégítő eredményhez.
Most megmutatjuk azt, miért fontos a célközönség pontos meghatározása, és azt is, hogyan kezdhetsz neki annak, hogy szakszerűen meghatározd saját oldalad valós célcsoportját.
Sokan vállalkozó és cégvezető gondolja azt, hogy termékeivel és szolgáltatásaival minél nagyobb réteget vesz célba, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy sikeres lesz. Elvégre minél nagyobb a célpiac, annál több a potenciális vásárló és ügyfél, ugye?
Nos, ez sajnos nem igaz, hiszen a marketing egyik alapszabálya a következő: ha mindenkihez próbálsz egyszerre szólni, az olyan, mintha senkihez sem szólnál. Ennek oka, hogy napjainkban már szinte minden piac telített, így a legtöbb cég megpróbálja egyre személyesebbé tenni a potenciális kuncsaftokkal való kommunikációját. Ennek egyik lehetséges eszköze, hogy egy tágabb célközönség helyett sokkal inkább szűkebb rétegek megszólítására koncentrálnak.
Ez a taktika alapvetően szűkítheti annak lehetőségét, hogy kikhez jut el az adott vállalkozás üzenete, azonban a specifikus tartalomnak köszönhetően nagyobb eséllyel szerezhet lojáis kuncsaftokat. Ennek oka egyszerű: a kevésbé populáris igények kiszolgálására kevesebben törekednek. Ez éppúgy igaz lehet egy kézkrém reklámkampányának kidolgozása esetén, mint egy weboldal felépítése során.
Amennyiben honlapod megjelenése és a rajta található tartalom egy adott célcsoport preferenciái szerint épülnek fel, abban az esetben nagyobb eséllyel növelheted látogatóid számát és nagyobb eséllyel szerezhetsz feliratkozókat vagy épp lojális, visszatérő kuncsaftokat is.
Ahhoz, hogy egy széles körből sikeresen tudj meghatározni egy szűkebb célcsoportot, feltétlenül ismerned kell valamit. Ez pedig nem más, mint az ideális látogató viselkedése, preferenciái. És hogy kit nevezünk egész pontosan „ideális látogatónak”?
Az ideális látogató nem más, mint az a fiktív személy, aki szeretnéd, ha rákattintana a tartalmaidra, feliratkozna a hírleveledre vagy megvásárolná a webshopban árult termékeidet. Legfőbb ismérve, hogy egy személyben képes a célcsoportod karakterjegyeinek és igényeinek reprezentálására. Egy (általában) képzeletbeli egyén, akinek a problémáira weboldalad százszázalékban képes megoldást kínálni.
És hogy hogyan találhatod meg az ideális látogatót? Leginkább a demográfiai és egyéb, rendelkezésre álló adatok segítenek ebben. Nagy segítség lehet a piackutatás, de akár a látogatószámokkal kapcsolatos adatok felmérése és elemzése is. Ezek alapján az adatok alapján tanulhatsz meg ugyanis a célközönséged fejével gondolkodni és alkothatod meg a képet az ideális látogatóról, ami a továbbiakban segít abban, hogy tökéletesíthesd weboldalad és online marketingkampányaidat.
Annak érdekében, hogy megismerd a saját célközönségedet, fontos, hogy felmérd a versenytársak kínálatát. Ez sokat segíthet ugyanis abban, hogy jobban megértsd az általad megcélzott közönség elvárásait és igényeit. Érdemes lehet többek közt tanulmányoznod azt, hogyan épül fel a legsikeresebb konkurens vállalkozások weboldala.
Milyen tartalmat, milyen funkciókat kínálnak, milyen megjelenéssel próbálják meghódítani a látogatóikat. Érdemes továbbá megnézned a vásárlói értékeléseiket, hiszen ezekből nem csak a jól működő dolgokat, hanem a kevésbé jól működőket is leszűrheted. Ennek köszönhetően pedig tiszta képet kaphatsz azzal kapcsolatban, hogy mivel nyújthat majd többet a te weboldalad a megcélozni kívánt célközönség számára.
Ha pedig ezekkel a dolgokkal már tisztában vagy, elérkezett az ideje egy konkrét terv és egy oldaltérkép összeállításának, mely alapján egy profi fejlesztő és tervező segíthet neked abban, hogy megalkothasd álmaid weboldalát. Egy olyan online felületet, mely nem csupán számodra, de célközönséged számára is igazán imponáló lehet majd.