Ha valaki rákeres valamire a neten, milliónyi vállalkozással fog találkozni, melyek a számára ideális terméket vagy szolgáltatást kínálják. A döntés ilyenkor nehéz lehet, sokan pedig már nem dőlnek be a jól megtervezett, színes-szagos reklámoknak. Sokkal inkább adnak az olyan, átlagos vásárlók és felhasználók véleményére, mint ők maguk.
Olyannyira, hogy a felhasználóknak közel 92 százaléka olvas utána egy adott terméknek vagy szolgáltatásnak, mielőtt fizetne azért. Ez azt jelenti, hogy a pozitív vásárlói értékelések rendkívül sokat jelentenek mind a keresőoptimalizálás, mind pedig a direkt online marketing szempontjából.
Annak érdekében tehát, hogy felpörgesd a márkád iránti érdeklődést, fontos, hogy saját oldaladon megjelenítsd ezeket a legjobb értkeléseket. Most megmutatjuk azt, hogyan érdemes felépítened saját rendszered alapjait, és hogyan gyűjtheted be a véleményeket úgy, mint egy igazi profi!
Egy termék, szolgáltatás vagy teljes márka értékelési rendszere akkor lehet igazán jó, ha egyszerű. Ennek legfőbb oka, hogy senki sem szeretne hosszú perceket szánni bosszantó kérdőívek kitöltésére vagy arra, hogy oldalnyi hosszú véleményeket írjon. Utóbbira általában csak azok képesek, akiknek negatív tapasztalatai voltak egy adott vállalkozással kapcsolatban.
A siker kulcsa tehát az egyszerűség. Gondolj csak bele, mennyire hatékonyan működik a YouTube like-dislike alapú, úgynevezett bináris rendszere. Naponta több millió felhasználó él azzal a lehetőséggel, hogy videós tartalmakat értékeljen a segítségével.
De hasonló megoldás például az IMDb öt csillag alapú értékelőrendszere is, melynek segítségével a felhasználók pillanatok alatt nyilváníthatják ki a véleményüket egy filmmel kapcsolatban, ha pedig szeretnének, opcionálisan kritikát is írhatnak mellé.
Az értékelési megoldások esetében az egyszerűség mellett akad egy másik, rendkívül fontos szempont is: a hitelesség. Mint ahogyan bármilyen egyéb szavazás esetében, úgy a vásárlói értékelés során is fontos, hogy a rendszer megbízható legyen, és véletlenül se keveredhess gyanúba azzal kapcsolatban, hogy manipulálni próbálod a vevőket, érdeklődőket.
Annak ugyanis, ha nem tisztán játszol, nagyon gyorsan híre megy. Ami pedig azt jelenti, hogy ha értékelési rendszered könnyen manipulálható és nem elég transzparens, a potenciális ügyfelek vagy vásárlók nem fognak megbízni benned, és többet ártasz márkádnak, mint amennyit segíthetnél az értékelések megjelenítésével.
Annak érdekében, hogy a pozitív értékeléseket begyűjthesd, érdemes lehet motiválni a vásárlóidat, ügyfeleidet. Abban az esetben ugyanis, ha maximálisan elégedettek azzal, amit kaptak, kisebb eséllyel fogják az adott terméket vagy szolgáltatást értékelni, mintha azzal problémájuk lett volna.
Jó megoldás lehet, ha az értékelés lehetőségét a vásárlási folyamat végére hagyod. Ekkor megkérheted a felhasználót arra, hogy értékelje a webshop által kínált élményt. Abban az esetben pedig, ha megadja az e-mail címét, érdemes a vásárlást követő pár nappal később egy újabb értékelésre lehetőséget adni. Egy e-mailben megkérheted, hogy egy rövid kérdőív vagy egyéb megoldás segítségével értékelje a terméket, amit már kipróbált, vagy a szolgáltatást, amit igénybe vett.
A válaszok begyűjtését érdemes egy apró, személyre szabott ajándékkal, például egy következő vásárlásnál használható kuponnal motiválnod, hiszen egy kis ajándékért cserébe mindenki szívesebben szentel arra időt, hogy megossza veled a véleményét.