Napjainkban már természetes dolognak számít, hogy bármit megrendelhetünk az interneten, ehhez pedig csupán néhány kattintásra van szükség. Ez azonban nem volt mindig így.
Most megmutatjuk azt, honnan és mikor indult a hazai e-kereskedelem, hogyan lendült fel az elmúlt másfél évben, és milyen lehetőségeket rejteget még magában az online értékesítés.
Legyen szó ételről, háztartási cikkekről vagy épp ruházatról, mára a világ legtermészetesebb dolgának számít, hogy szinte semmiért nem kell besétálnunk egy boltba. Mindent otthonról, kényelmesen, csupán néhány kattintással intézhetünk, a futárok pedig már sok esetben a rendelés napján kopogtatnak is az ajtónkon az adott termékekkel. Ez azonban nem volt mindig így.
Az e-kereskedelem hazánkban a kilencvenes évek közepéig ismeretlen fogalomnak számított. Egy, a témával foglalkozó blog szerint az első hazai webshop 1996-ban jött létre. Ez a zenei CD-ket kínáló üzlet, a Zenebona Internet CD-bolt, melynek kínálatában több tízezer zenei CD volt megtalálható. A bolt kicsivel több, mint 10 évig üzemelt. Végét az MP3 és a különböző, digitális formátumok elterjedésének köszönhetően a CD-ipar összeomlása okozta.
Érdekességképp elmondható, hogy a hazai e-kereskedelem kezdeti korszakát a szórakozás és kultúra terén tevékenykedő webshopok jelentették, hiszen két évvel a Zenebona CD-bolt alakulása után, 1998-ban jött létre hazánk második e-kereskedelemmel foglalkozó honlapja, a Corvina Internetes Könyvesház, mely mára szintén inaktív.
Ellenben a műszaki cikkeket árusító ebolt.hu honlappal, mely 1999 óta, azaz 22 éve töretlenül működik, ezáltal pedig az egyik legrégebb óta aktív, ma is elérhető úttörő a hazai webshopok piacán.
A kétezres évek közepére az e-kereskedelem már elfogadott és széles körben elterjedt dolognak számított hazánkban is. Egyre több olyan, nagy webáruház jött létre, melyek a mai napig aktívak, például a korábban FókuszOnline néven működött Líra Könyváruház, vagy épp az 1999 óta rengeteg változáson átesett NetPincér is.
Ezek mellett pedig megjelentek a hétköznapi hirdetők számára is elérhető online piacterek, melyek tovább növelték az emberek virtuális vásárlásba fektetett bizalmát. Az igazán nagy fellendülést azonban az okoseszközök megjelenése jelentette, hiszen ezáltal az internet is a korábbinál szélesebb körben vált elérhetővé.
Mára teljesen normálisnak számít, hogy az emberek otthonról, számítógépük elől, vagy épp mobilukról, táblagépükről intézhetik a bevásárlást. Ahhoz azonban, hogy ezzel a lehetőséggel az emberek szélesebb körben éljenek is, sajnos egy olyan, kritikus helyzetre volt szüksége a hazai e-kereskedelmi szektornak, melyre 10-15 évvel korábban talán senki nem számított. Ez pedig nem más, mint a koronavírus-járvány által előidézett válság.
A koronavírus sok, hagyományos boltot és vállalkozást megviselt, hiszen a korlátozások miatt rengetegen kényszerültek rövidebb vagy hosszabb időre bezárni üzleteiket. A boltzár azonban egy pozitív dolgot is magával hozott. Ez nem más, mint az e-kereskedelmi szektor fellendülése.
2020-ban a rendelkezésre álló adatok szerint a bruttó online kereskedelmi forgalom meghaladta a bruttó 909 milliárd forintot, az aktív vásárlók száma pedig 3,38 millió főre ugrott. Ez az előző évekhez képest hatalmas fellendülést jelent, hiszen az e-kereskedelem bizonyos szektoraiban a növekedés a 65 százalékot is meghaladta, és összességében minden 10. elköltött forintot online költöttek el az emberek.
Ez pedig a jövőre nézve rendkívül bíztató ígéretekkel kecsegtet. A szakértők ugyanis úgy látják, hogy ez a fellendülés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az online vásárlás folyamata a lakosság azon része számára is természetes dologgá váljon, akik korábban megbízhatatlannak tartották a webshopokat és idegenkedtek tőlük.
Úgy tűnik tehát, hogy a pandémiának köszönhetően elérkeztünk egy olyan pozitív, attitűd-béli változáshoz, mely rendkívül ígéretes jövőképet fest azok számára, akik most döntenének úgy, hogy online áruházat alapítanak, vagy meglévő boltjukat virtuális felülettel bővítenék.