Napjainkban egyre népszerűbb témakörnek számít a mesterséges intelligencia kérdése. Sokan a kifejezés hallatán persze rögtön a sci-fi filmekből ismert, önálló tudattal rendelkező robotokra gondolnak, azonban érdemes tudni, hogy a valóság még meglehetősen távol áll ettől.
De akkor mégis: mit jelent a mesterséges intelligencia napjainkban? Hogyan alkalmazható például egy weboldal üzemeltetése során, és hogyan segíthet honlapunkat sikerre vinni, vagy épp ellenkezőleg, tönkre tenni azt?
A mesterséges intelligenciának (MI vagy AI, azaz Artificial Intelligence) egy gép, program vagy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligenciát nevezzük. Ez a fogalom meglehetősen sokrétű lehet, de a köznyelvben általában három dolgot takar.
A mesterségesen létrehozott tárgy egyrészt képes hasonlóan viselkedni, mint egy természetes intelligenciával rendelkező élőlény. Másrészt állandó emberi beavatkozás nélkül képes környezeti behatásokra válaszolni, azaz automatizálható. Harmadrészt pedig képes a viselkedését célszerűen és megismételhető módon változtatni, azaz képes a gépi tanulásra.
Ebből jól látható, hogy a mesterséges intelligencia sokféle lehet. Egy automatizált géptől kezdve a számítógépes játékok programozott karakterein át, egészen az összetett, tanulásra képes robotokig rengeteg olyan dolog vesz körül minket, melyet bizonyos fajta mesterséges intelligencia irányít.
Ennek tükrében pedig egyáltalán nem meglepő, hogy a fogalom manapság a modern weboldalak tervezése és üzemeltetése terén sem ismeretlen.
Bármilyen meglepő is lehet elsőre, a mesterséges intelligencia fogalma egyáltalán nem ismeretlen azok számára, akik weboldalak üzemeltetésével, tartalomfejlesztéssel vagy digitális marketinggel foglalkoznak. Néhány éve például szinte letarolták a netet azok a beszélgetőrobotok, melyeket a kisebb és a nagyobb cégek számára egyaránt hasznos segítőtársnak bizonyultak ügyfélszolgálati szempontból.
A chatbotok – habár elsőre nem tűnnek szuperintelligenciával felruházott lényeknek – valójában olyan, gépi tanulással fejlődő megoldások, melyeket bizonyos mesterséges intelligencia irányít. Némelyikük kevésbé tanulékony, míg mások kifejezetten meglepő teljesítményre is képesek. Elég például az olyan megoldásokra gondolnunk, mint az emberi interakcióból és beszélgetésekből tanuló Cleverbot, mely az elmúlt évtizedben rengeteg érdekes frázist épített be saját tudástárába.
A chatbotok kiváló megoldást jelentenek abban az esetben, ha ügyfélszolgálati munkatársainkat szeretnénk mentesíteni bizonyos kérdések megválaszolásának terhei alól, és abban is segítségünkre lesznek, hogy növeljük a felhasználói elégedettséget. Napjainkban azonban nem ez az egyetlen terület, melyen az AI megpróbál magának utat törni.
Bármilyen meglepő is lehet, ma már olyan megoldások is léteznek, melyek a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia segítségével a weboldalra történő tartalomgyártást segítik. Az ilyen megoldások használata azonban nem ajánlott, hiszen az így készült szövegek általában nehezen olvashatók, az esetek többségében pedig a releváns kulcsszavakon kívül nem kínálnak érdemleges tartalmat a felhasználók számára.
Éppen ezért az AI-generált tartalmakat használatát a Google kifejezetten rossz szemmel nézi, és büntetést is kiszabhat érte, hiszen az ilyen jellegű kontentet az algoritmusok a spam kategóriába sorolják. Így nem éri meg az ilyen jellegű applikációkkal és egyéb megoldásokkal kísérletezni, hiszen könnyedén elveszíthetjük a Google találati listán joggal kivívott pozíciónkat is.
Ez azt jelenti, hogy a mesterséges intelligencia beavatkozásával készített tartalom egyelőre még nem jelenti a kontentgyártás jövőjét. És nagy valószínűséggel a tartalomgyártóknak a jövőben sem kell amiatt aggódniuk, hogy a robotok elveszik majd a munkájukat.