Quality Score, avagy hogyan spórolj az AdWords kampányaidon
Quality Score, avagy hogyan spórolj az AdWords kampányaidon


A keresőmarketinges úgynevezett cost-per-click kampányok során a Google a Quality Score (QS) alapján határozza meg azt, hogy mennyit is kell pontosan fizetnünk, ha valaki a hirdetéseinkre kattint. Értelemszerűen tehát egy kampány megtervezésekor az egyik legfontosabb szempont, hogy minél jobb minőségi mutatót érjünk el.

De kezdjük inkább az alapoknál. A QS egy 1 és 10 közötti értéket vehet fel. Az AdWords kampány során a Google egy nagyon egyszerű képlettel számolja ki, mennyit kell fizetnünk egy kattintásért: az AdRank pontszámot elosztja a Quality Rank pontszámmal.

Példa: Ha az AdRank értéke 10, a QS viszont csak egy – vagyis a Google rendkívül alacsony minőségűnek tekinti hirdetéseinket -, akkor a CPC értelemszerűen 10-es értéket vesz fel. Más tényezőket figyelmen kívül hagyva mondjuk, hogy így 10 dollárt fizetnénk egy kattintásért.


Mi a nehézség a Quality Score-ral kapcsolatban?

Kézenfekvő: rendkívül magas árat kellene fizetnünk minden egyes kattintásért. Nem minősített leadekről, visszatérő vásárlókról beszélünk, hanem valakiről, aki rákattint a hirdetésre. Márpedig ha maga a hirdetés a skálán alacsony minősítést kap, kérdéses az is, hogy az érkezőoldalon (landing page) képesek vagyunk-e magas arányban konvertálni ezeket a leadeket. Ha fizetni akarjuk egy ilyen kampány költségeit, költséghatékonnyá akarjuk azt tenni és bevételnövelést elérni, akkor viszont rendkívül nagyarányú konverzióra lesz szükségünk.

Ha az AdRank értékes 10, és a QS is 10-es értéket vesz fel (vagyis magas minőségű a hirdetésünk a Google szemében), akkor a CPC értéke 1 lesz – tizedannyit kell majd fizetnünk egyetlen kattintásért.

Az AdRank értéke jelöli, hogy hirdetéseink mennyire előkelő pozícióban jelennek meg a Google által üzemeltetett hirdetési rendszerekben, miután elindítottuk keresőmarketing kampányunkat. Ezt is 1 és 10 között osztályozzák, és értéke a maximális kattintásonkénti költségajánlattól, valamint a QS-től függ, egészen pontosan e kettő szorzatából adódik. Vagyis: hirdetéseink pozícióján javíthatunk úgy, hogy egy kattintásért magasabb összeget ajánlunk, vagy növeljük a minőségi pontszámot.


Hogyan áll össze a QS?

A fentiekből nyilvánvaló, hogy a QS a legfontosabb tényező, amely segítségével költséghatékonnyá tehetjük online reklámkampányainkat, legalábbis azokat, amelyeket az AdWords rendszeren keresztül futtatunk. Most tehát nem árt, ha átvesszük, hogy pontosan mire kell figyelnünk, jobban mondva mire figyel a Google, amikor osztályoz minket. A minőségi pontszámot az alábbi tényezők befolyásolják:

A landing page

​A landing page az, amelyre a hirdetésre kattintást követően a felhasználó megérkezik – ezért hívjuk érkezőoldalnak magyarul. Egy ilyen oldalnak a Google szemében két fő meghatározó tulajdonsága van: minősége és relevanciája.
Jó minőség! A minőséget meghatározó tényezőkről kimerítően értekeztünk már a blogon korábban, hiszen egy jó webdesign odafigyel ezekre a honlap létrehozása során. Ide tartozik például, hogy az oldal gyorsan betöltődjön. A lassú betöltődést a Google nem értékeli, és mellesleg a felhasználók sem – minden egyes tizedmásodperccel, mellyel az oldal lassabban töltődik, felhasználókat, potenciális vásárlókat veszítünk el.
Az oldalnak legyen egyértelmű célja: helyezzünk el egy világos, könnyen megtalálható és értelmezhető call-to-actiont (CTA).
Tegyük egyszerűvé a navigációt: sem a keresőmotor, sem a felhasználók nem kedvelik, ha olyan oldalt találnak, ahol a navigáció nem egyértelmű, nehézkes, kaotikus. Legyen a kezelőfelület olyan, hogy ösztönösen használni tudják azt.
A szöveg legyen indexelhető. Ha a Google botjai nem tudják beolvasni az oldal tartalmát, nem tudják megállapítani, hogy milyen minőségű az ott található szöveg. Maga a szövegminőség önmagában külön szakcikkeket igényelne, így maradjunk egyelőre annyiban, hogy igyekezzünk minél minőségibb tartalommal feltölteni az oldalt.
Belső hivatkozások: a webfejlesztés során az oldalt lássuk el hivatkozásokkal, amelyek a kapcsolati információkhoz, adatvédelmi nyilatkozathoz, vásárlási feltételekhez és hasonlókhoz viszik a vásárlókat. Ha online vásárlásról van szó, egy weboldal megbízhatósága szempontjából rendkívül fontos, hogy a felhasználók bármikor egyszerűen megtalálják ezeket az információkat.
Relevancia! Az érkezőoldal relevanciáját nem kell soká taglalnunk. Ha a hirdetés az X terméket hirdeti, Y százalékos akcióval, Z cégtől, akkor az érkezőoldal szövegében is ezeknek az információknak kell szerepelniük. Használjunk Google Analyticset a méréshez! A Google rendkívül egyszerűen képes ezt ellenőrizni – ha a felhasználókat olyan helyre visszük, ahol nem a hirdetett terméket, szolgáltatást vagy bármit találják, akkor egyértelmű, hogy félrevezetjük őket. Márpedig a felhasználó félrevezetése olyasmi, amit a Google nem engedhet meg magának.
Ezek az úgynevezett külső tényezők, amelyekre nagyon érzékeny a rendszer. A Google célja, hogy olyan hirdetéseket jelenítsen meg, amelyekre minél többen rákattintanak. Ezt akkor teszik meg az emberek, ha bíznak a rendszerben – ha elhiszik, hogy valóban olyan oldalakra jutnak, ahol kielégítik igényeiket, választ kapnak kérdéseikre.

Átkattintási arány és kulcsszavak

Magától értetődő, hogy az egyes felhasználók korábbi átkattintási aránya (click-through rate, CTR) komoly hatással van a minőségi pontszámra. A felhasználók kattintással szavaznak: ha minőséginek találják a hirdetésedet, klikkelnek, a Google pedig hisz nekik. Az AdWords kampány helyes karbantartása nagyon fontos!
A belső tényezők között a korábbi rendelkezésre álló adatok 80 százalékos súllyal esnek latba. A Google figyeli a CTR-t az adott hirdetésnél, a felhasználói fióknál általában, az adott URL-re és a földrajzi adatokra vonatkozóan is. Ha nem állnak rendelkezésre korábbi adatok, akkor a Google más hirdetők adatait használja majd fel: megvizsgálja, hogy az általunk használt kulcsszavak milyen CTR-rel bírnak.
A relevancia súlya 15%-os. Itt két dologra kell figyelni: egyrészt, hogy a megadott kulcsszavak relevánsak legyenek az adott hirdetési csoportra nézve, másrészt pedig, hogy a hirdetés releváns legyen a lefuttatott keresőkifejezést tekintve. (Nem véletlen, hogy a Google aktívan vizsgálja a Látens Szemantikus Indexelés révén az egyes oldalakon található hasonló értelmű vagy kapcsolódó kifejezéseket: ezek segítenek értelmezni, miről szól egy oldal, és mennyire releváns más oldalakhoz képest.)

Mit jelent mindez?

Azt, hogy ha odafigyelsz arra, hogyan alkotod meg hirdetéseidet és érkezőoldalaidat, ha megfelelő energiákat fektetsz az optimalizálásba és a minőség előállításába, akkor nem csak egyszerűen kevesebbet kell fizetned egy kattintásért, de jobb pozícióba is kerülsz majd. Kevesebbet kell majd fizetned több potenciális vásárlóért cserébe.


Hogyan kell értelmezned a skálát?

Mint már említettük, a QS 1-től 10-ig vehet fel értéket.

1 pont: Nagy a baj – a kampány gyakorlatilag halott. A Google valószínűleg legalábbis készül arra, hogy kizárja az oldaladat. Átkattintásaid alig lesznek, ha egyáltalán, és azokért is rengeteget fizetsz majd.
2-3 pont: Nagyon gyenge eredmény. A kampány messze nem szállítja a várt eredményeket, túlságosan drága, a QS helyreállításához pedig jellemzően képzett szakemberekre van szükség.
4-6 pont: Nem örülhetsz, de odafigyeléssel és kemény munkával hamar feljebb tornászhatod a pontszámot. Ha a cikkben leírt tényezőkön végigmész, ez különösebb gond nélkül sikerülhet: figyelj a hirdetési csoportokra, az érkezőoldal kialakítására, írj jobb hirdetéseket.
7 pont: Tetszel a Google-nek. Valószínűleg viszonylag sok látogatót szerzel nem túl magas áron, de van még hová fejlődni.
8-10 pont: Ide kerülnek a rendkívül magas minőségűnek értékelt kampányok, amelyek a lehető legminimálisabb költséggel szállítanak minőségi leadeket, jó pozíciókba kerülve.
Az osztályozás azonban néha véletlenszerűnek hat, 7 ponton felül akár egyből 10-es értéket is kaphat egy kampány különösebb indok nélkül – talán csak egy egészen aprónak tűnő változtatásra volt szükség, talán a Google szeszélyes algoritmusa értett végre meg valamit, ami korábban „homályos” volt.


Ha szeretnéd pontosan tudni, hogy Neked személyesen mit kellene tenned egy jobb QS pontszámért, segíthetünk. Lépj velünk kapcsolatba, igen nagy rutinnal gyakoroljuk a minőségi pontszám emelését!

 

Címkék:

  • SEO,
  • Adwords

0 hozzászólás
Összes mutatása

További olvasásra ajánljuk