E-kereskedelem Magyarországon: hogyan kezdődött és milyen lehetőségeket tartogat?

Napjainkban már természetes dolognak számít, hogy bármit megrendelhetünk az interneten, ehhez pedig csupán néhány kattintásra van szükség. Ez azonban nem volt mindig így.

Most megmutatjuk azt, honnan és mikor indult a hazai e-kereskedelem, hogyan lendült fel az elmúlt másfél évben, és milyen lehetőségeket rejteget még magában az online értékesítés.


A magyar e-kereskedelem kezdetei: kultúra, szórakozás és műszaki cikkek a neten

Legyen szó ételről, háztartási cikkekről vagy épp ruházatról, mára a világ legtermészetesebb dolgának számít, hogy szinte semmiért nem kell besétálnunk egy boltba. Mindent otthonról, kényelmesen, csupán néhány kattintással intézhetünk, a futárok pedig már sok esetben a rendelés napján kopogtatnak is az ajtónkon az adott termékekkel. Ez azonban nem volt mindig így.

Az e-kereskedelem hazánkban a kilencvenes évek közepéig ismeretlen fogalomnak számított. Egy, a témával foglalkozó blog szerint az első hazai webshop 1996-ban jött létre. Ez a zenei CD-ket kínáló üzlet, a Zenebona Internet CD-bolt, melynek kínálatában több tízezer zenei CD volt megtalálható. A bolt kicsivel több, mint 10 évig üzemelt. Végét az MP3 és a különböző, digitális formátumok elterjedésének köszönhetően a CD-ipar összeomlása okozta.

Érdekességképp elmondható, hogy a hazai e-kereskedelem kezdeti korszakát a szórakozás és kultúra terén tevékenykedő webshopok jelentették, hiszen két évvel a Zenebona CD-bolt alakulása után, 1998-ban jött létre hazánk második e-kereskedelemmel foglalkozó honlapja, a Corvina Internetes Könyvesház, mely mára szintén inaktív. 

Ellenben a műszaki cikkeket árusító ebolt.hu honlappal, mely 1999 óta, azaz 22 éve töretlenül működik, ezáltal pedig az egyik legrégebb óta aktív, ma is elérhető úttörő a hazai webshopok piacán.

A fellendülés időszaka: a kétezres évek elejétől napjainkig

A kétezres évek közepére az e-kereskedelem már elfogadott és széles körben elterjedt dolognak számított hazánkban is. Egyre több olyan, nagy webáruház jött létre, melyek a mai napig aktívak, például a korábban FókuszOnline néven működött Líra Könyváruház, vagy épp az 1999 óta rengeteg változáson átesett NetPincér is. 

Ezek mellett pedig megjelentek a hétköznapi hirdetők számára is elérhető online piacterek, melyek tovább növelték az emberek virtuális vásárlásba fektetett bizalmát. Az igazán nagy fellendülést azonban az okoseszközök megjelenése jelentette, hiszen ezáltal az internet is a korábbinál szélesebb körben vált elérhetővé. 

Mára teljesen normálisnak számít, hogy az emberek otthonról, számítógépük elől, vagy épp mobilukról, táblagépükről intézhetik a bevásárlást. Ahhoz azonban, hogy ezzel a lehetőséggel az emberek szélesebb körben éljenek is, sajnos egy olyan, kritikus helyzetre volt szüksége a hazai e-kereskedelmi szektornak, melyre 10-15 évvel korábban talán senki nem számított. Ez pedig nem más, mint a koronavírus-járvány által előidézett válság.

A Covid19 által okozott fellendülés és a benne rejlő lehetőségek: mit hozhat a jövő?

A koronavírus sok, hagyományos boltot és vállalkozást megviselt, hiszen a korlátozások miatt rengetegen kényszerültek rövidebb vagy hosszabb időre bezárni üzleteiket. A boltzár azonban egy pozitív dolgot is magával hozott. Ez nem más, mint az e-kereskedelmi szektor fellendülése.

2020-ban a rendelkezésre álló adatok szerint a bruttó online kereskedelmi forgalom meghaladta a bruttó 909 milliárd forintot, az aktív vásárlók száma pedig 3,38 millió főre ugrott. Ez az előző évekhez képest hatalmas fellendülést jelent, hiszen az e-kereskedelem bizonyos szektoraiban a növekedés a 65 százalékot is meghaladta, és összességében minden 10. elköltött forintot online költöttek el az emberek. 

Ez pedig a jövőre nézve rendkívül bíztató ígéretekkel kecsegtet. A szakértők ugyanis úgy látják, hogy ez a fellendülés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az online vásárlás folyamata a lakosság azon része számára is természetes dologgá váljon, akik korábban megbízhatatlannak tartották a webshopokat és idegenkedtek tőlük. 

Úgy tűnik tehát, hogy a pandémiának köszönhetően elérkeztünk egy olyan pozitív, attitűd-béli változáshoz, mely rendkívül ígéretes jövőképet fest azok számára, akik most döntenének úgy, hogy online áruházat alapítanak, vagy meglévő boltjukat virtuális felülettel bővítenék.
 

0 hozzászólás
Összes mutatása

További olvasásra ajánljuk