Ajánlatkérést megelőző tervezés

Mit is kellene tenned, hogy az ajánlatkérésed világos legyen a fejlesztő számára, akit megbízol?
Mit kell mindenképp átgondolnod, mielőtt ajánlatot kérnél?
Van pár tippünk, ami sokat segíthet, hogy az eredmény ne egy kaotikus, vagy hiányos, hanem az elképzelésednek megfelelő weboldal legyen!

Kezdésként nézzük meg, hogy milyen a rossz ajánlatkérés:
“Tisztelt cég, ajánlatot szeretnék kérni egy egyszerű weboldal elkészítésére.”

Először is sajnos nincs olyan, hogy egyszerű weboldal és nem lehet erre egyszerűen ajánlatot sem adni, mert azonnal felmerül a kérdés, hogy milyen jellegű weboldalról is van szó? Portfólió oldal, cégbemutató oldal, microsite, landoló oldal, webshop…

Ez után jön az, hogy láttál egy jó weboldalt, olyan kell. Ez sem elég jó specifikációnak, mivel ha elkezdjük alaposan átnézni az oldalt ami neked tetszett, és aminek a funkcionalitását nagyjából szeretnéd átvenni akkor azzal szembesülhetsz, hogy a végén valahogy nem fog működni a weboldalad. Aztán mutogatsz a fejlesztőkre, hogy ejnye-bejnye milyen bénák voltatok, elrontottátok az oldalamat.  Vagy átnézés közben derül ki rengeteg olyan funkció, ami neked nem is kell vagy nem gondoltál rá és jó ötlet, de most hirtelen nem tudod beilleszteni a folyamatba pedig kellene, de mindegy majd később beletesszük, de addig is a funkció fele menjen, de azt se tervezted meg csak a másik oldalról láttad és kb így működik.
Na tervezés nélkül a weboldalad pont olyan kaotikus és hibás lesz, mint az előző mondat.

Akkor mit is kellene tenned, hogy jó legyen az ajánlatkérésed?
Írj Specifikációt.

Hogyan írj jó specifikációt?
Máris segítek.

Először is itt van egy kérdőív, mindenféle kérdéssel amiből neked úgy tűnhet, hogy rengeteg kérdés nem is lényeges. Inkább kihagynád. Ne hagyd ki őket, igenis tölts ki mindent, és lehetőleg ne geil mondatot válaszolj rájuk.
Miért?
Mert ahogy írod a válaszokat tisztulni fog neked is a kép, hogy milyen is legyen a weboldal. Itt a kérdések még nem is feltétlenül a funkcionalitásról szólnak, de az egységes arculathoz elengedhetetlenek, valamint ez alapján tudja megismerni a fejlesztő csapat a te cégedet. A céged megismerése is nagyon fontos lépés, mert csak így tud a fejlesztő csapat neked megfelelő megoldásokat ajánlani.

Ha ezzel megvagy veregesd meg a vállad! Király vagy!
Befejezted az örömködést? Táncoltál, meg minden? Jó.

Most már csak két nagyobb akadály áll előtted, amit ha leküzdesz, kész is lesz a specifikáció.

Akkor most térjünk rá az oldal funkcionalitására.

Hogyan tervezd meg jól?
Nos, fogj egy tollat és egy papírt és állj neki lerajzolni (nem a grafikát) az oldalt. Mi lesz a főoldalon? Kezd el felírni a papírra a főoldali tartalmakat, hogy miket szeretnél ott a látogatók elé tárni, milyen funkciók legyenek ott?
Írd fel az összes menüpontot is ahova a főoldalról el lehet navigálni.
Minden olyan pontból, ahonnan el lehet jutni máshova, húzz egy nyilat.
A nyíl végén vagy egy funkciót kell majd kifejtened, vagy egy újabb oldalt felrajzolni. Ha oldal van a nyíl végén, írd fel ugyanúgy, mint az előbb. Egy gombot se felejts le.
Ha egy funkciót kell megtervezni, azt is hasonlóan csináld meg. Mi a funkció neve, pontosan mit fog csinálni. Írd fel, hogy milyen adatokat kell betöltenie a látogatónak. Írd fel azt is, milyen eredményeket kell, hogy a végén kidobjon a funkció? (Pl egy kalkulátor milyen eredményeket adjon ki.) Valamint azt se felejtsd leírni, hogy az adatok bevitele és az adat kiírása között milyen munkát kell elvégezni. Az előző példa alapján a kalkulátor számolni fog valamit. De az adatbázist honnan fogja szedni, ha az adatbázisokat külső felektől gyűjti a kalkulátor, azok az adatok hogyan fognak frissülni…) Természetesen nem kell kitalálnod a fejlesztő helyett azt, hogy technikailag hogyan menjenek ezek a dolgok, de igenis ki kell találnod előre azt, hogy majd te havonta összeszedsz mindent és feltöltöd kézzel vagy csv fájlból, vagy mindent automatizáltan kell intézni külső beavatkozás nélkül, és monitorozni, hogy minden adat biztosan aktuális e?

Csatolok egy képet, hogy nagyjából milyen eredménynek kell kijönnie (ez egy egyszerű funkcionalitású weboldal terve). Az oldal megjelenítve csak egy microsite ahol be lehet lépni egy admin felületre. Az ügyfél itt nem gondolta át pontosan, hogy mit akar, ezért amikor hozzánk érkezett, a fehér táblára felrajzolták azt, hogy nyitólap, belépés és belépés új felhasználóknak.
Ennek ugye nem sok értelme van. Feltettük a kérdést, “Mit csináljon a felhasználó ha belépett és miért akarna valaki regisztrálni?”
Ekkor elkezdtük felrajzolni a fenti lépéseket és a végeredmény az alábbi ábra lett. Ezzel már lehet tervezni, ezt a fejlesztő cég is meg fogja érteni.

 

Ugye érzed, hogy kezd bonyolódni a helyzet? ☺ Ne add fel, nem is lesz ez olyan bonyolult.
Ezt a lépést azért is érdemes elvégezned, mert eközben rengeteget fog változni az elképzelésed, és sok olyan elem a helyére kerül, amit eddig nem tudtál hova elhelyezni, vagy nem is gondoltál rá, hogy kellhet ilyen funkció is.

Íme egy olyan ábra, ami egy komolyabb fejlesztést ábrázol. Itt is rengeteg olyan lépés és funkció jött hozzá tervezéskor, amit az elején nem is gondolt az ügyfél, hogy neki kellhet, de a rajzolás segített.

 

Ha nem szeretnél papírral és tollal bajlódni, ezt az alkalmazást tudom ajánlani:
Draw.io
Teljesen ingyen használható online program, így biztosan nem fogod otthon hagyni mikor az egyeztetésre mész.

Ez is megvan!
Szuper vagy!

Már csak egy lépés van hátra. Ez legalább annyira fontos mint az előzőek közül bármelyik.
Pontosan mi is ez?
A tartalom.
Hidd el, a legjobb (mindenkinek), ha a tartalom már akkor megvan amikor a fejlesztés megkezdődik.
Miért? Pont azért, amiért az előző lépések kellenek. Kiderül, hogy milyen dolgokat akarsz az oldaladon megjeleníteni. Ez segít a grafikusnak,  hogy meg tudja tervezni minden szövegmező megfelelő elhelyezését, nem lesznek olyanok, hogy “jaj, ide kellene még egy szövegdoboz, nem baj?” Nem baj, de nem fog könnyen illeszkedni az arculatba, mert azt már bele kell tuszkolni a tevekbe. Valamint ugyanígy kiderülhet az is, ha kell egy új funkció.
Továbbá nem esel bele abba a hibába, amibe nagyon sokan, akik a végére hagyják a tartalmakat. Nem fog menni az oldalad még fél évig, mert üres, vagy tele lesz lorem ipsummal, vagy kikapcsolsz rengeteg oldalt, hogy legalább addig, amíg nincs tartalom rajta, ne nézzen ki hülyén, hogy olyan üres az oldalad.
Szóval a lényeg, hogy gondolkozz előre, és tervezd meg az oldalad felépítését, működését (nem technikai szemmel kell tehát azt, hogy milyen technológiával, hogyan programozzák majd le, nem kell a része legyen a dokumentumoknak, ez tényleg nem a te dolgod, de az igen, hogy a fejlesztő tiszta képet kapjon arról, hogy mire kellene ajánlatot adnia).

Természetesen ezekben a lépésekben tudunk neked segítséget adni. Ha specifikáció megírásához van szükséged megbízható csapatra, keress meg minket bátran.

0 hozzászólás
Összes mutatása

További olvasásra ajánljuk